Eerst doen: check of je jouw domeinnaam moet authenticeren

Authenticatie geeft de ontvangende partij extra zekerheid over de afzender en de inhoud van een e-mail en daarmee extra reden om jouw mail te vertrouwen. Dit is goed voor de aflevering van je nieuwsbrieven (‘deliverability’).

  1. Gebruikt jouw domein DMARC?
    Dan is authenticeren noodzakelijk, omdat anders veel van je nieuwsbrieven geweigerd zullen worden. Je krijgt hier een melding van binnen ons programma (in Stap 1, 5 en 6 bij het maken van een campagne).
    Let op: controleer eerst of je deze melding ontvangt en stel dit zo snel mogelijk in, zodat je jouw eerste nieuwsbrief kunt testen en verzenden.
  2. Wat moet je instellen?
    Onder Toegang & Abonnement → Instellingen → Authenticatie vind je je domein(en) en per domein twee regels die aan de DNS moeten worden toegevoegd. Dit kun je zelf doen, als je toegang hebt tot de instellingen van het domein. Anders kun je de regels naar je webbouwer of ICT-afdeling sturen.
  3. Vergeet niet te activeren
    Als de DNS records zijn toegevoegd, dan moet je dit nog even aangeven binnen Laposta. Dat doe je door op de ‘Activeren’ knop te klikken (onder Toegang & Abonnement → Instellingen → Authenticatie).
  4. Hulp nodig?
    Bekijk in onze documentatie hoe je stap voor stap je domein authenticeert
    Nog steeds geen succes? Mail naar helpdesk@laposta.nl, dan helpen we je verder.

Tevreden met je hostname?

We hebben bij de aanmaak van je account je automatisch een hostname toegewezen. Je ziet deze hostname op de pagina Toegang & Abonnement → Instellingen → Hostname. Als deze hostname niet helemaal naar wens is, of als je straks vanuit jouw account nieuwsbrieven voor verschillende (dochter)bedrijven verstuurt, dan kun je de hostname aanpassen op bovengenoemde pagina.

Zie ook: Hoe pas ik mijn hostname aan?

Afzendadressen toevoegen?

Je kunt per campagne een afzendadres selecteren. Hiervoor kun je (bij een betaald account) een onbeperkt aantal afzendadressen toevoegen. Als je dit in je eerste campagne wil testen, voeg dan eerst een nieuw afzendadres toe op de pagina Toegang & Abonnement → Instellingen → Afzendadressen. Bevestig dit adres via de bevestigingsmail die je op dit nieuwe afzendadres ontvangt.

Zie ook: Hoe voeg ik een nieuw afzendadres toe?

Relatie(lijsten) invoeren

In je account staat alvast 1 verzendlijst voor je klaar, met het e-mailadres dat aan je account is gekoppeld. Gebruik deze lijst vooral om te testen! Als je straks geen gebruik gaat maken van de api om je relaties automatisch in Laposta te plaatsen, voeg dan eens een (test-)Excel-bestand toe om te zien welke gegevens je zou willen gebruiken in je nieuwsbrief. Je kunt extra velden aanmaken in je lijst en een bestand importeren.
Tip: maak meteen van je eigen e-mailadres een testadres.

Zie ook: Hoe importeer ik een groot relatiebestand en Hoe maak ik een testadres aan?

In zes stappen je eerste nieuwsbrief versturen

Tijd om met je eerste campagne aan de slag te gaan!
Op de pagina Campagnes → Overzicht start je een nieuwsbriefcampagne door op de knop ‘Nieuwe campagne’ te klikken.
Vervolgens doorloop je de Zes Stappen om je eerste campagne te maken. Als je hierbij een steuntje in de rug kunt gebruiken, dan gebruik je daarvoor onze documentatie: Een nieuwsbrief maken in Zes Stappen

Resultaten bekijken

Direct na de verzending van je campagne krijg je inzicht in de resultaten op de pagina Resultaten → Campagnes en staan de belangrijkste ratio’s op een rij. Als je klikt op ‘Overzicht (live)’ dan zie je nog meer resultaten: de kijk- en klikcijfers, de links die zijn aangeklikt (in beeld en in cijfers) en meer informatie over afmeldingen en feedback. Klik na verzending van je testcampagne op verschillende links om te zien op welke manier je resultaten veranderen. 
Tip: je kunt alle resultaten ook exporteren naar Excel door onder de grafieken te klikken op ‘Exporteer naar Excel’.

Zie ook: Hoe lees ik de resultaten van verzonden campagnes?

Heel veel plezier met je eerste campagne in Laposta!