Wil je jouw relatielijst(en) graag uitbreiden met meer e-mailadressen? We geven je 23 tips op welke manier je mensen het wel heel gemakkelijk maakt om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief.

23 Tips die mensen verleiden zich (eerder) voor je nieuwsbrieven aan te melden

Met diverse aanmeldformulieren, je website en je sociale media heb je al tal van instrumenten in handen om jouw relatiebestand goed en snel uit te breiden.

Maar let op: je mag je lijst nooit uitbreiden door 'foute relaties' toe te voegen. Verstuur geen nieuwsbrieven aan gekochte of geleende e-mailadressen. Gebruik ook geen e-mailadressen die je via het internet hebt verzameld ('scraping'). Houd je aan de wet en gebruik alleen e-mailadressen van mensen die expliciet aan jou toestemming hebben gegeven om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een...

Aanmeldformulier

Via een aanmeldformulier kunnen geïnteresseerden zich direct inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Daarmee is het dé manier om meer lezers voor jouw nieuwsbrief te verzamelen.

  1. Zichtbaar aanmeldformulier: plaats een aanmeldformulier duidelijk zichtbaar op je website. Hiervoor kun je het zogeheten ingebed aanmeldformulier gebruiken.
  2. Prominente plek: zet je formulier in de schijnwerpers en geef het een prominente plek op jouw website. Verstop je formulier niet, maar plaats het op de homepage of verwijs ernaar vanaf de homepage. Gebruik een pop-up om mensen te vragen zich aan te melden.
  3. Kort & krachtig: houd de drempel en houd je aanmeldformulier beknopt. Neem alleen de meest noodzakelijke velden op. Via profielverrijking kun je later meer relatiegegevens proberen te verkrijgen.
  4. Transparantie over frequentie: creëer de juiste verwachtingen en laat weten hoe vaak mensen je nieuwsbrief zullen ontvangen.
  5. Toon je kracht: laat zien hoe goed je nieuwsbrief is en toon bij het aanmeldformulier een link naar of een afbeelding van je laatste nieuwsbrief. Overtuig kort en krachtig waarom iemand zich zou moeten inschrijven. Wat is het nut? Laat op je website een relatie aan het woord over de voordelen van je nieuwsbrief.
  6. Verleidelijke naam: maak het spannend en prikkel je lezers door jouw nieuwsbrief een aantrekkelijke naam te geven. Zo is 'Nieuwsbrief juni 2023' is niet echt wervend en is '7 Tips voor meer omzet' al een stuk beter. Zorg dus dat de onderwerpregel prikkelt.
  7. Sociale media promotie: verwijs in sociale media naar je nieuwsbrieven en aanmeldformulier. Hiervoor is een zogeheten zelfstandig aanmeldformulier beschikbaar.
  8. E-mailhandtekening: gebruik ook je andere e-mails om je abonneebestand te vergroten. Neem hiervoor in de handtekening van je e-mail een link naar je aanmeldformulier op; ook hiervoor kun je het zelfstandig aanmeldformulier gebruiken.
  9. Beloningen: geef iemand een extra reden om zich aan te melden en geef er een cadeautje bij. Denk aan een korting, een gratis product, een e-book, een brancherapport of een white-paper.

Website

Gebruik je website om promotie te maken voor je nieuwsbrieven.

  1. Etalage op je website: maak een archief van je nieuwsbrieven en toon ze op je website. Bijkomend voordeel: nieuwsbrieven worden geïndexeerd door zoekmachines. Dit zorgt voor meer verkeer op je site.
  2. Bestellen én abonneren: attendeer online bezoekers tijdens hun aankoop op jouw website op je nieuwsbrief. Geef bestellers bijvoorbeeld de gelegenheid zich - met één vinkje - aan te melden voor je nieuwsbrief.
  3. Bedanken én abonneren: verwijs op een bedankpagina naar je nieuwsbrief
  4. Bevestigingsmails: stuur je bevestigingen van een aanvraag of bestellingen per e-mail? Verwijs hierin met een link naar het zelfstandig aanmeldformulier of het ingebed aanmeldformulier op je website.

Offline promotie

Je kunt niet alleen je andere online communicatiemiddelen gebruiken om je nieuwsbrief te promoten, maar ook in de 'echte' wereldreclame maken om je relatiebestand te vergroten. 

  1. Verzoekjes: vraag een klant of hij je nieuwsbrief wil ontvangen tijdens andere contactmomenten. Elke medewerker kan hiernaar vragen; niet alleen je (winkel)verkopers en helpdeskmedewerkers.
  2. Gebruik de toonbank: leg een (papieren) aanmeldformulier of kaartje op je toonbank, of plaats deze in een fraaie display. Zet een tablet klaar met het online aanmeldformulier.
  3. Bij je producten: doe een papieren aanmeldformulier bij levering van een product, een aankondiging van een periodieke controle of het toesturen van een registratiekaart of garantiebewijs.
  4. Je laten vertegenwoordigen: verzuim niet het netwerk van je vertegenwoordigers te benutten.
  5. Uitdelen: deel (papieren) aanmeldformulieren uit op beurzen, seminars en congressen. Vraag met dit doel om visitekaartjes.
  6. Door de brievenbus: stuur per post aanmeldformulieren naar potentiële relaties. Vermeld hierop je website en de webpagina van je aanmeldformulier.

En verder...

  1. Reputatie opbouwen: hoe beter je reputatie, des te eerder mensen zich aanmelden. Zorg dus voor een ijzersterke reputatie.
  2. Exclusieve kortingen: geef je nieuwsbriefabonnees (extra) exclusieve korting. Breng je abonnees iets eerder op de hoogte van aanbiedingen en veranderingen binnen je assortiment of bedrijf.
  3. SEO Kracht: maak gebruik van de mogelijkheden van zoekmachineoptimalisatie (seo). Genereer meer verkeer naar je website. Zo vergroot je de kans op extra aanmeldingen.
  4. Advertentiekracht: promoot je nieuwsbrief en verwijs in online advertenties naar je nieuwsbrief. Zorg ook voor promotie van je nieuwsbrief op je landingspagina.